• اکثر نوزادان حداقل یکبار, حتی با وجود تکنولوژی پوشک سوپر جاذب و تعویض مکرر پوشک, راش ( diaper rash ) ناشی از پوشک را تجربه کرده اند. در مورد عوامل ایجادکننده التهابات جوش و راش و علائم و چگونگی درمان یا جلوگیری از آن بیشتر بدانید.

علل راش یا التهابات پوستی ناشی از بستن پوشک:

  • قرار گرفتن طولانی مدت پوست مجاور ادرار یا مدفوع.مدفوع و ادرار اگر به مدت طولانی در پوشک باقی بمانند، می‌توانند آمونیاک بسازند. تماس این ماده با پوست کودک معمولا باعث سوختگی خفیف شیمیایی می‌شود. بوی تندی که هنگام تعویض پوشک با آن مواجه می‌شوید، ناشی از وجود همین ماده(آمونیاک)  است.
  • مشکلات معده به خصوص اسهال و تاثیر بد آن بر پوست بدن نوزاد

  • انتخاب اشتباه سایز بزرگ یا کوچک پوشک برای نوزاد و کودک که موجب سائیدگی پوست نوزاد با پوشک هنگام جنب و جوش میشود.
  • رشد دندان نوزاد که منجر به بلع بیش از حد بزاق میشود و تاثیر قورت دادن بیش از حد بزاق بر روی مدفوع و اثر مدفوع روی پوست نوزاد

  • عفونت قارچی در دستگاه گوارش بعد از اتمام استفاده از آنتی بیوتیک ها(استفاده از آنتی بیوتیک توسط مادر شیرده یا نوزاد ).

  • عدم استفاده از کرم یا لوسیون های مناسب تعویض پوشک به منظور جلوگیری از سوختگی پای نوزاد هنگام تعویض پوشک.

  • تعویض دیرهنگام و با تاخیر پوشک 

زمانی حجم پوشک بیشتر میشود به معنای جذب مایع یا مدفوع میباشد و زمان تعویض پوشک کودک و نوزاد میباشد.

راش و التهاب پوست بر اثر گرما:

عرق سوز شدن یا بروز راش گرمایی بیماری پوستی در اثر گرماست، که در ناحیه ای از پوست به دلیل قرار گرفتن عرق در منافذ بسته و مجاری زیر پوست بروز پیدا می کند. از آنجایی که عرق نمی تواند از بدن خارج شود، جوش های ریز یا تاول ایجاد می شود. راش گرمایی در آب و هوای گرم و مرطوب شایع تر میباشد. راش (بثورات) اغلب در مناطقی از بدن که جریان هوای کافی ندارند یا مناطقی که تماس و اصطکاک پوست به پوست وجود دارد، ایجاد میشود.

عرق سوز شدن, یک راش پوستی بی ضرر همراه با خارش است و در جاهایی که عرق جمع می شود، مانند: زیر بغل، پشت، زیر سینه، کشاله ران، چین آرنج و پشت زانو و کمر، لکه های قرمز کوچک ایجاد می کند.

بثورات گرمایی در نوزادان تازه متولد شده، در هفته های اول بسیار شایع است و علت آن این است که غدد عرق آنها به طور کامل رشد نکرده است. بهتریت راه حل جلوگیری از بروز این التهابات با یک لایه کرم طبق تجویز متخصص روی پوست نوزاد میباشد.

عرق سوز شدن ناراحت کننده اما معمولا بی ضرر است. پس از چند روز خود به خود بهتر می شود.

نام های دیگر راش گرمایی:  بثورات حرارتی همراه با خارش، عرق سوز، میلیاریا می باشد.

بثورات گرمایی (التهابات پوستی rash) چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بثورات گرمایی (التهاب و راش) می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. افراد با وزن بالا بدلیل لایه های روی هم افتاده پوست بیشتر در معرض خطر هستند.

نوزادان و کودکان نوپا در معرض خطر بیشتری هستند. زیرا غدد و مجاری آنها هنوز در حال رشد هستند. همچنین نوزادان که معمولاً چندین لایه لباس می پوشند.

عرق باعث راش های گرمایی می شود. بنابراین افرادی که در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنند یا ورزشکاران در معرض خطر بیشتری هستند. همچنین تب در طول یک بیماری نیز ممکن است باعث ایجاد بثورات گرمایی شود.

شیوع میلیاریا (بثورات گرمایی):

بثورات گرمایی حدود 4 تا 9 درصد از نوزادان بین یک تا سه هفته را تحت تأثیر قرار می دهد. این وضعیت همچنین نزدیک به 30 درصد از بزرگسالانی که در آب و هوای مرطوب زندگی می کنند را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

علل راش گرمایی:.

در کودکان بزرگتر، ممکن است به دلایل زیر راش حرارتی بروز پیدا کند:

    • گرم شدن بیش از حد – به عنوان مثال، لباس پوشیدن بیش از حد

    • قرار گرفتن در محیط های گرم یا مرطوب

    • تب

    • پانسمان های پوستی یا پمادهای چرب

    • تعریق شدید ناشی از فعالیت

محل بروز راش گرمایی در بدن:

راش گرمایی می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند. اما اغلب در چین هایی که پوست با پوست تماس دارد ظاهر می شود. شایع ترین محل بروز راش گرمایی عبارتند از: بازوها و پاها، گردن، پشت، زیر بغل، کشاله ران، زیر سینه ها، داخل ران ها. راش های گرمایی همچنین در قسمت هایی که لباس برای مدت طولانی روی پوست قرار می گیرد، مانند: کمربند شلوار ایجاد می شود و به ندرت روی صورت بروز می یابد.

علائم گرمازدگی یا بروز راش گرمایی:

علائم گرمازدگی اغلب به صورت برآمدگی های ریز و صورتی رنگ یا لکه های بسیار کوچک می باشد که معمولا روی گردن، سینه و قسمت بالای کمر پس از مواجهه در برابر آفتاب زیاد یا در هوای گرم و مرطوب، چند دقیقه تا چند ساعت پس از شروع تعریق ایجاد می شود. در نوزادان، بثورات ممکن است تاول های کوچک آبدار, کهیر و التهاب بدون تب و بیماری باشد.

بثورات یا التهابات پوستی حرارتی در کودکانی که پوست روشن‌ تری دارند، ممکن است لکه های قرمز و در کودکانی که پوست تیره ‌تری دارند، ممکن است لکه‌های قهوه‌ای یا بنفش ایجاد شود. بثورات حرارتی همچنین می تواند مانند: تاول های بسیار کوچک و شفاف باشد.

راش گرمایی ممکن است در بدن فقط چند لکه یا تاول ایجاد کند. همچنین ممکن است ناحیه بزرگی از بدن را بپوشاند. آنها بیشتر روی گردن و اغلب در چین های پوستی به خصوص در ناحیه پوشک ظاهر می شوند.

در راش یا التهابات ناحیه بستن پوشک ممکن است علائم شدید رخ دهد. به خصوص اگر در اثر خارش التهابات به تاول تبدیل شوند. اگر علائم شدید زیر تجربه شد لازم است که به پزشک مراجعه شود:

    • با لمس بثورات گرما حس شود.

    • چرک یا مایع شفاف از برجستگی ها خارج شود.

    • خارش شدید و مداوم باشد.

    • درد شدید و یا گریه و بی تابی کودک.

    • تب یا حالت تهوع وجود داشته باشد.

تاول ها می توانند با باکتری عفونی شوند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است تاول های چرکی زرد یا سفید ایجاد شوند. همچنین ممکن است کودک تب داشته باشد و در بدنش تعریق زیاد شود.

علائم گرمازدگی اغلب در بزرگسالان و کودکان یکسان است.

آیا راش گرمایی گسترش می یابد؟

بله، بثورات می توانند روی بدن پخش شوند. مسدود شدن مسیرهای عرق باعث گسترش جوش های گرمایی می شود. راش گرمایی می تواند در هر نقطه از بدن ظاهر شود و پخش شود. اما نمی تواند به افراد دیگر منتقل شود. بثورات یا التهاب و راش پوستی  مسری نیستند و معمولاً در مناطقی که روی پوست لباس‌ های تنگ است پخش می ‌شوند. به‌خصوص زمانی که عرق می ‌کنند.

تشخیص عرق سوز (بثورات حرارتی):

پزشک بعد از بررسی بثورات روی پوست و پرسیدن سوالاتی در مورد علائم، به خصوص مدت زمانی که علائم بروز پیدا کرده و اینکه چه موضوعی باعث ایجاد بثورات شدند مانند: فعالیت بدنی شدید یا زندگی در یک محیط مرطوب، راش گرمایی را تشخیص می ‌دهد.

هیچ آزمایشی برای تشخیص بثورات حرارتی وجود ندارد.

زمان مراجعه به پزشک برای عرق سوز شدن نوزاد و درمان آن:

اگر کودک موارد زیر را دارد، باید به پزشک مراجعه شود:

تاول های چرکی زرد یا سبز، بثوراتی که بیش از 3 روز بهبود نیابد. همچنین اگر در صورت و بدن کودک بثورات وجود دارد و حال او معمولاً خوب نیست. تب دارد یا خوب غذا نمی خورد. باید نزد پزشک رفت.

با استفاده از سودوکرم در حین تعویض پوشک بچه میتوان تا حدود زیادی از التهاب و حساسیت پوستی نوزاد جلوگیری کرد. فاصله تعویض پوشک اجازه دهید دقایقی پوست کودک و نوزاد هوا بخورد

 

درمان عرق سوز شدن یا راش گرمایی:

بسته به شدت راش گرمایی، می توان بثورات را با روش های زیر درمان کرد:

معمولاً میتوان با اطمینان از خنک و خشک ماندن کودک و جلوگیری از عرق کردن، گرمازدگی یا عرق سوز شدن از ایجاد راش ها پیشگیری کرد.

استفاده از تهویه مطبوع برای زندگی در آب و هوای گرم، پوشیدن لباس های نخی سبک به کودک، پوشیدن لباس کمتر برای کودک، تعویض مرتب لباس های عرق کرده یا پوشک  خیس، خنک بودن و تهویه مناسب اتاق خواب و خشک کردن چین های پوستی کودک بعد از هر حمام می تواند در پیشگیری از ایجاد راش گرمایی موثر باشد.

راش های گرمایی معمولا همراه با خارش هستند که برای کمک به خارش کودک، می توان او را با آب ولرم حمام کرد. بهتر است از استفاده از صابون پرهیز کرد. زیرا ممکن است پوست کودک را تحریک کند. میتوان در صورت نیاز از یک شستشوی غیر صابونی یا یک روغن حمام مرطوب کننده ساده استفاده کرد.

همچنین قرار دادن یک پارچه مرطوب خنک بر روی ناحیه آسیب دیده نیز ممکن است به کودک احساس راحتی بیشتری دهد.

پوشک کودک و نوزاد به موقع تعویض گردد و نوزاد خود را بدون پوشک بگذارید تا چند ساعتی در روز، به پوست تحریک شده فرصتی برای خشک شدن و “تنفس” داده شود.

استفاده از سودوکرم هنگام تعویض پوشک.

میتوانید یک لایه از کرم های دارای اکسید روی یا زینک, سودوکرم توصیه شده توسط پزشکان را روی پوست بدون مالش پوست قرار دهید(با حداقل  مالش روی پوست نوزاد)

شستشوی کودک بعد از بازکردن پوشک توسط دستمال های مرطوب غیر معطر و بدون مواد افزودنی و فقط و فقط بر پایه آب باشد.

اگر احساس خارش در کودک زیاد باشد، باید با پزشک عمومی و یا داروساز در مورد کرم هایی که ممکن است در رفع این احساس کمک کننده باشد صحبت کرد. این کرم ها معمولا شامل لوسیون کالامین یا کرم کورتیکواستروئید می باشد. اگر بتوان خارش را در کودک به حداقل رساند، می توان خطر ابتلای کودک به عفونت باکتریایی که از نقطه ای به نقطه دیگر سرایت می کند را کاهش داد. اغلب بثورات باید در عرض 2-3 روز به طور کامل از بین بروند